Novinky z projektu SONIAA
Ve školním roce 2017/2018 naše škola navázala spolupráci s Fakultou tělesné kultury z Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem spolupráce bylo zapojení žáků šestých až devátých tříd do celorepublikového projektu SONIAA, ve kterém se sledoval nedostatek pohybové aktivity a nadměrného sedavého chování u českých adolescentů. Celkem bylo do projektu zapojeno 12 škol, které hodnotily subjektivně pomocí dotazníků sedavé chování žáků. Poté bylo zvoleno šest škol, kde byly vybraným žákům zapůjčeny fitness náramky Garmin. Naše škola byla mezi těmi, kde žáci vyplňovali dotazníky i nosili náramky. Celkem byly náramky zapůjčeny 86 žákům naší školy. Tito žáci tak měli každý den informaci o počtu svých kroků, které si mohli porovnávat se svými spolužáky. Počty kroků byly každodenně snímány bezdrátovým systémem VívoHub a ukládány do univerzitní databáze.
Projekt ve školním roce 2018/2019 pokročil do další fáze realizace. Ve škole byl znovu instalován bezdrátový systém VívoHub. Bylo rozdáno celkem 78 náramků pro žáky, kteří se dobrovolně přihlásili do projektu. Každý žák uvidí každodenně počet svých nachozených kroků. Každý týden bude prezentováno pět až deset žáků z každé třídy s nejvyšším počtem kroků za uplynulý týden. Tyto informace budou vytvářet mezi žáky pomyslnou soutěž, kde se bude sledovat motivační element celého projektu. Na závěr dojde opět k dotazníkovému šetření, které kontrolně zhodnotí motivaci žáků k vyššímu pohybu pomocí fitness hodinek.
Této druhé fáze projektu se účastní v České republice jen vybrané 4 školy, mezi které opět patří ZŠ Vsetín, Rokytnice.
Naše škola má v těchto dnech již informace o pohybových aktivitách našich žáků v porovnání s dalšími školami v Česku. Z těchto výsledků je možné vyčíst spousty informací. Zde je pár příkladů. V České republice pravidelně chodí pěšky nebo jezdí na kole do školy 68 % žáků. V případě naší školy je to 81 %. Platí pravidlo, že žáci nižších ročníků jezdí do školy častěji autem. Z pohledu republikového průměru sedí 19 % žáků denně více než 2 hodiny u televize, 54 % žáků déle než hodinu. Žáci ZŠ Rokytnice jsou na tom lépe, více než 2 hodiny denně sleduje televizi 14 % žáků a nad jednu hodinu 50 % žáků. Sezením u počítače tráví 23 % žáků v Česku více než 2 hodiny. Celkem 58 % žáků nesedí doma u počítače vůbec. V naší škole pouze 14 % žáků sedí u počítače déle než dvě hodiny a 56 % žáků nesedá k domácímu počítači vůbec. Fenoménem posledních let jsou mobilní telefony. V českém průměru sedí u mobilního telefonu více než dvě hodiny denně 40 % žáků. V naší škole je toto číslo vyšší, a to 44 %. V tomto případě platí, že čím vyšší ročník, tím více času tráví žáci u mobilních telefonů.
V šestých třídách tráví více než 2 hodiny denně u mobilního telefonu 8 % žáků. Pohled do devátých tříd odhaluje, že 50 % žáků tráví u mobilních telefonů více než 3 hodiny denně. Zde se může nabízet otázka, kolik procent volného času sedí žáci u televize, počítačů nebo mobilních telefonů? Průměrný žák šesté třídy takto „prosedí“ 50 % volného času. Žák osmé nebo deváté třídy sezením stráví 70 – 80 % volného času.
A nějaké pozitivní číslo na konec. V průměru 58 % žáků v Česku trénuje 3 krát za týden tak, že nemůžou popadnout dech. U našich žáků má takovou zátěž pravidelně 72 % žáků.
V souhrnu lze říci, že žáci ZŠ Rokytnice oproti průměru České republiky chodí více pěšky a více jezdí na kole. Na druhou stranu, žáci vyšších ročníků tráví více času u mobilních telefonů.
Kolik kroků nachodí v průměru žáci za den nebo školní dopoledne? To se dozvíme v příštím článku.
Naše škola se může pyšnit i mimořádným zájmem učitelů o tento projekt. V červnu 2018 bylo učitelům rozdáno celkem 12 náramků, pomocí kterých si každý ze zapojených učitelů může po dobu minimálně půl roku zhodnotit svou zátěž doma nebo v práci. Kolik nachodí učitel během vyučování kroků? V průměrném pracovním dni je to 6000 – 8000 kroků.
Školním koordinátorem projektu je RNDr. Bořek Navrátil
Přidáno 14. 11. 2018, autor: Tomáš Dopita