Krokoměry - závěrečné vyhodnocení
Celorepublikový projekt SONIAA, celým názvem „Primární prevence sedavého chování českých adolescentů pomocí intervence založené na sociálních normách s využitím prvků e/m-health“, má za sebou další fázi. Projekt probíhá za podpory Technologické agentury České republiky (program Éta).
Fakulta tělesné kultury publikovala na webu Univerzity a v časopise jeden ze článků k výzkumu
text celého článku je ZDE
Jak již bylo psáno, odborníci z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci hledají cesty, jak motivovat žáky k většímu pohybu. Nedílnou součástí projektu byla pohybová aktivita žáků a její detekce, včetně ICT gramotnosti. Žáci dostali zapůjčeny fitness náramky Garmin a byly zaslány video návody pro registraci do online soutěže, která využívala platforem Garmin a Fitrocker. Ten, kdo chtěl sbírat kroky v soutěži, musel úspěšně zvládnout proces registrace. Často se to ukazovalo jako kámen úrazu. Téměř polovinu žáků odradil první drobný problém při instalaci a registraci nedokončili. Jedním ze zajímavých poznatků projektu byl efekt opakované motivace žáků. Celkem bylo ve třech vybraných školách rozdáno cca 400 ks krokoměrů. Z toho registrací prošlo 214 dětí. Data velmi vysoké kvality bez datových děr byly získány od 129 žáků. Školním garantem projektu ve Vsetíně byl RNDr. Bořek Navrátil, který se snažil být žákům nápomocný při řešení problémů.
V poslední době bylo mnoho dotazů na datové výsledky, tak půjdeme na ně. Jako v každém projektu se pracuje s absolutními daty, které se následně podle zavedených pravidel korigují.
V rámci pomyslného souboje se zapojily ZŠ Vsetín, Rokytnice, ZŠ TGM Poděbrady a ZŠ 1. máje Hranice na Moravě.
Žáci šestého a sedmého ročníku ZŠ Vsetín, Rokytnice nachodili v z pohledu dlouhodobého průměru 7 368 kroků za týden. Nejvíce ze zmiňovaných škol. V Hranicích pak 7 043 kroků a Poděbradech 5 778 kroků.
Jistě bychom měli zmínit, že pouze 28 žáků ze všech dokázalo po dobu minimálně jednoho měsíce chodit denně průměrně alespoň 10 000 kroků.
Chtěli bychom věřit, že jakmile opadnou limitující epidemiologická opatření a do škol se vrátí tělesná výchova, budou žáci chodit oněch doporučovaných 10 000 kroků denně. Olomoucký profesor Frömel doporučuje dokonce 12 000 kroků za den pro zdravý vývoj pohybové soustavy dětí. Bude to záležet na žácích, rodičích, učitelích i vedoucích kroužků jim k tomu pomoci.
Jak je to mezi ročníky? Dostali šesťáci od sedmáků „na frak“? Pokud si myslíte, že ano, mýlíte se. Paradoxně nejvíce chodí šesťáci ze Vsetína (8 606 kroků), na druhém místě šesťáci z Hranic na Moravě (7 272), třetí sedmáci z Hranic na Moravě (6 593) a čtvrtí sedmáci ze Vsetína (6 500).
Celkovým vítězem mezi osmnácti zapojenými třídami se stala naše 6.A (9 759), druhé místo získala hranická 6.D (8 616) a třetí opět naše 6.B (7 969).
Absolutním vítězem a rekordmanem se stal Vítek Hlavička, žák 6.C z Poděbrad. Ten v průměru chodil 18 674 kroků za den. V ZŠ Rokytnice vyhrál Adam Hynek (18 063), následoval jej další náš žák Adam Němec (17 157). Pokud bychom chtěli mít stupně vítězů kompletní, nesmíme zapomenout na naši Sabinu Hanákovou. Té epidemiologická situace neumožnila měření celou dobu výzkumu, přesto si po několik týdnů udržela fantastický průměr (18 771). Kvůli krátké době měření není spravedlivé ji v absolutním pořadí porovnávat s úplnými vítězi.
V tuto chvíli budeme rádi, pokud budou žáci i nadále krokoměry nosit, získávají se tím další zajímavá data. Samozřejmě je možné se do projektu stále zapojit. V jarním období bude probíhat ještě jedno měření a dotazníkové šetření.
Velmi si vážíme všech žáků, kteří se do projektu zapojili. Jak bylo slibováno od začátku, ti žáci, kteří zvládli instalaci programů i následnou synchronizaci, budou oceněni. Pan ředitel jim rád udělil pochvalu.
Společnost Garmin darovala pro nejaktivnější „krokaře“ ručičkové hodinky. Může se na ně těšit celkem deset žáků naší školy. Univerzita připravila i další dárky jako díky za spolupráci. Svítilnu na kolo obdrží celkem pět žáků. Bezdrátová sluchátka jsou nachystána pro další čtyři žáky. Pro další žáky, kteří byli ve výzkumu aktivní jsou nachystány reflexní pásky, batůžky, nebo balzámy na rty.
Kdo si bude krokoměr synchronizovat i nadále, dostane věcný dárek i na konci školního roku.
Těšíme se na další pokračování projektu.
RNDr. Bořek Navrátil, spoluřešitel projektu
Číslo projektu: TL02000033
Přidáno 3. 2. 2021, autor: Tomáš Dopita